HTML

Yakuza Filmes Pagodája

Yakuza filmeket ismertet. Majd igyekszem sok területet érinteni, de előre szólok, hogy gyógyíthatatlan ázsiai filmes-, azon belül is Hongkong-orientáltságban szenvedek, hogy a harcművészeti filmek iránt érzett gyermeki rajongásomról ne is beszéljek. Ezúttal a nomen tehát nem feszt omen.

Címkék

akciófilm (26) állatos horrorfilm (2) amerikai film (6) amerikai tévésorozat (4) angol film (2) animációs film (3) anime (3) betty loh tih (2) black mirror (9) bosszúfilm (4) brigitte lin (2) cat iii (3) cetin inanc (5) chang cheh (9) ching siu tung (2) chin man kei (2) chor yuen (2) chow yun fat (2) csambara (4) cüneyt arkin (5) david chiang (3) disztópia (5) dokumentumfilm (2) dokumentum sorozat (4) donnie yen (2) dráma (6) dvd (11) eddy ko (2) életrajzi film (2) epizód ajánló (2) exploitation film (3) fantasy (9) fanvideo (7) felhívás hazai vetítésre (3) filmajánló (9) filmismertető (48) fülöp szigeteki film (2) fu sheng (2) golden harvest (6) harcművészeti film (32) heroic bloodshed (2) hír (38) hongkongi film (51) horrorfilm (10) hur jin ho (4) indiai film (2) indonéz film (2) jackie chan (3) jacky wu jing (2) japán film (11) jet li (4) jimmy wang yu (5) john woo (2) kalandfilm (9) kanadai film (2) karate (2) kara hui (2) kínai film (5) klasszikus (14) koreai film (8) koreai tévésorozat (2) kultfilm (2) kung fu (40) ku feng (5) lo meng (2) magyar felirat (30) malajziai film (2) melodráma (9) muay thai (11) nindzsa (11) norman chu (4) olasz film (2) posztapokaliptikus film (7) sci fi (7) sexploitation (5) shaolin (7) shaw brothers (26) sportfilm (3) szamuráj (6) szamurájfilm (2) szex a levegőben (2) szörnyfilm (2) tévésorozatos ismertető (4) thaiföldi film (9) tien feng (4) ti lung (4) török film (6) trashfilm (12) tsui hark (5) twilight zone (2) újévi köszöntő (2) vígjáték (4) wire fu (10) wong jing (2) wuxia (23) zombi (2) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2007.12.13. 17:00 Yakuza

Duel to the Death (Sheng si jue, 1983)

Műfaj: klasszikus wuxia (kínai kardjátékfilm)

Rendezte: (Tony) Ching Siu-Tung
Producer: Raymond Chow
Gyártó: Golden Harvest

86 perces hongkongi film (kantoni nyelvű)
IMDb-s adatlap

hazai kiadás: nincs
magyar felirat: van


A Duel to the Death a hongkongi filmgyártás mára egyik legfelkapottabb harcművészeti- és akciókoreográfusának, a pekingi operában képzett Tony Ching Siu-Tungnak az első rendezése volt. Ezzel a filmmel Siu-Tung rögtön helyet is követelt magának olyan újhullámos hongkongi rendezők mellett, mint Patrick Tam vagy Tsui Hark, akik karrierjük beindítását szintén a wuxia műfajában való megmártózással képzelték el. Ez olyan jól sikerült a három úriembernek, hogy filmjeik azóta a zsáner hivatkozási pontjainak tekinthetők.

Patrick Tam Sword (Ming jian, 1980) című wuxia-klasszikusán Siu-Tung még mint harcművészeti koreográfus működött közre, a forgatás alatt pedig nyilván kedvet kapott tehetségét a filmkészítés egyéb területén is kipróbálni. Édesapja példája jó kiindulópont lehetett, hogy melyik terülten kellene próbálkoznia, ugyanis Siu-Tung apja nem más volt, mint a legendás Shaw Brothers filmstúdió egyik tehetséges rendezője, bizonyos Ching Gong (mandarin nevén: Gang Cheng), aki maga is leszállított pár nívós alkotást a vasszigorral irányító Shaw testvéreknek. A bizonyítás lehetőségét azonban nem a Shaw, hanem az új idők szelére fogékonyabb Golden Harvest adta meg a fiatalembernek, aki maximálisan élt is a lehetőséggel; ezt az a két nevezés is tanúsítja, melyet az akkortájt beinduló Hong Kong Film Awards-on kapott a film (a Legjobb vágás és akciókoreográfia kategóriákban).

Ennyit elöljáróban mindenféleképp érdemesnek tartottam megosztani veletek, most azonban térjünk rá a történetre.



Hashimoto (Norman Chu) és Bo Ching Wan (Damian Lau)


Bo Ching Wan (Damian Lau) egy shaolin kolostorban nevelkedett és tanult harcművészetet, felnőttként pedig a Kard Uraként lett ismert szerte Kínában. A nemzet legnagyobb harcművészeként őt éri a megtiszteltetés, hogy hazáját képviselje egy évenként megrendezésre kerülő párbajon, amit a szebb időket is megélt Szent Kard Házban tartanak, és amely igen nagy érdeklődésre tart számot a harcművészek világában. A párbajra mindig Kína és Japán küldi el az aktuális No.1 harcosát, a küzdelem végére pedig csakis a nyertes maradhat életben; a vereséget szenvedő félnek nincs mese, pusztulnia kell. Ezt az elvet vallja a japánok küldötte is, Hashimoto (Norman Chu), aki alig várja már, hogy dicsőséget szerezzen iskolájának, meg persze a sógunnak is. Ezzel ellentétben a békés papok között felcseperedett Ching Wannak egészen más elképzelései vannak két harcos párbaját illetően: ő elsősorban saját képességeit szeretné felmérni a küzdelem során, és egyáltalán nem osztja a szamuráj és az egész herce-hurca dicsőséges halál körül forgó szellemiségét. Minden fanatizmusa ellenére Hashimoto a tiszta harc híve, és ebben egészen jól megértik egymást a kínaival. Azonban a háttérben sötétebb erők is mozgolódásba kezdenek, és ezzel egyidőben furcsa események kezdik megzavarni a párbajra készülődőket: az árnyakban megbújó nindzsák színrelépése titkos összeesküvést sejtet…



Egy csipetnyi zen

Többet nem is árulnék el a történetről, amely ugyan távolról sem tartozik a legeredetibb sztorik közé, a jól megírt forgatókönyv és a zökkenőmentes rendezés képes feledteti ezt a tényt a nézővel.

Az említett szereplőkön kívül azért persze mások is szerepet kapnak az események alakulásában: a Szent Kard Ház vezetőjének lánya, Sing Lam (Flora Cheung), aki gyengéd érzelmeket kezd táplálni Ching Wan iránt, és viszont (amolyan kvázi szerelmi szál); Hashimoto-nak ellenben csak rosszarcú kísérője, Kenji (az örök rosszfiú Eddy Ko), marad. Ami a harcművészeti filmek szokásos és kevésbé megszokott karaktereit illeti, a film igazi vegyesgyűjteményt kínál e téren: a kínai és japán kardforgatókon kívül a még javában dúló shaolinos kungfu-láz hatására tettek bele shaolinokat templomostul, fullidióta kungfumestert, valamint nem utolsó sorban egy pucéran verekedő nindzsacsajt is megcsodálhat a néző pár másodperc erejéig, hisz a film már a 80-as évek szülötte, mely évtized hemzsegett a settenkedésben jeleskedő, elkendőzött arcú úriemberek kalandjaitól.


Fülpiszkálás Duel to the Death-módra

 

A két főszereplő és a többi fontosabb karakter elég jó alakítást nyújt (különösen talán Eddy Ko és Norman Chu), mégis a film sztárjai számomra egyértelműen a nindzsák, akik a szájtépés helyett inkább, ha szabad így fogalmaznom, a full body contact hívei. Olyan elképesztően bizarr jelenetek kapcsolódnak hozzájuk, hogy nem is szeretnék részletesen beszámolni a rajtaütéseikről, elég legyen annyi, hogy aki a Shinobi no mono-hoz hasonló realisztikus megközelítést vár, az ezzel a filmmel igencsak rossz lóra tesz. Bár egy jelenet erejéig megidézik (v. lenyúlják, kinek hogy tetszik) e japán nindzsaklasszikus talán leghíresebb jelenetét, melyet anno a Csak kétszer élsz című Bond-filmbe is khmm… „átültettek”, amit feketeruhás barátaink ebben a filmben művelnek, az több, mint nem evilági. Ugyan a 80-as évek nindzsa-őrülete kitermelt magából nem egy mozgóképes szörnyszülöttet, a Duel to the Death is szolgál legalább annyi misztikus marhasággal nyakon öntött harcjelenettel, amire a „Távol-keleti Ed Wood”-ként is emlegetett Godfrey Ho is büszke lehetne. A különbség „mindössze” annyi, hogy Siu-Tung klasszisokkal jobban rendezi az akciókat (is), és képes ezeket a trashfilmes elemeket kibékíteni a fennmaradó részekkel, így nincs az az érzése az embernek, hogy két különböző filmet néz.

A Duel to the Death technikai kivitelezésére sem lehet panasz: a fényképezés és vágás elsőrangú (utóbbi ugye nominálást is kapott), emellett a zenei részt is feltétlen kiemelném, mivel nem egy olyan tételt sikerült a jelenetek alá keverni, amely a spagetti-westernek fogós dallamaihoz hasonlóan remek hangulattal képesek átitatni a filmkockákat. (És ilyenkor kaparja az ember a falat, hogy az ilyen régi hongkongi filmeknek a filmzenéjét beszerezni gyakorlatilag lehetetlenség.)

Mindehhez jön még hozzá a rendező védjegyének számító harci koreográfia, amelyet csak egy szóval tudok jellemezni: észvesztő. A drótok és egyéb segédeszközök használatának hála, nagyon látványos harcokkal büszkélkedhet Siu-Tung filmje. Sokan vannak persze, akik nem nagyon bírják az ilyen drótos „huzavonát”, és meg is tudom őket érteni, mivel ezt a technikát Siu-Tung gyakran túlzásba is viszi, és akkor aztán nehéz megmondani, hogy éppen mi is történik a képernyőn. A finálé erre nagyon jó példa, amely során olyan mértékben dezorientálva van a néző, hogy egy „képzetlenebb” szemnél ez hamar kicsaphatja a biztosítékot. A finálénál maradva, érezhetően nagy hatással volt a rendezőre Chang Cheh munkássága, ugyanis meglepően véresre sikerültek az utolsó felvonás akciói. King Hu, a másik wuxia-keresztapa öröksége is érezhető a filmen, de ezekkel a legtöbb akció-orientált filmeket készítő hongkongi rendező esetében elő lehet hozakodni…

Hogy mennyire jelentős filmmel van dolgunk, mi sem bizonyítja jobban, minthogy Quentin Tarantino Kill Bill névre hallgató távol-keleti „hivatkozásgyűjteményéhez” ebből a filmből is átvett pár idézetre méltó sort. Remélem, kedvet kaptatok a Duel to the Death megtekintéséhez, higgyétek el, remek másfélórás kikapcsolódásban lesz részetek, ha adtok neki egy esélyt.



(Reklám: én eszkábáltam hozzá magyar feliratot, amit feltettem a feliratok.hu-ra, és Magyarország legjobb ázsiafilmes oldalára, az azsiafilm.hu-ra.)


Az eredeti előzetes


Hi-tech előzetes

Szólj hozzá!

Címkék: klasszikus wuxia kung fu szamuráj nindzsa ching siu tung eddy ko golden harvest hongkongi film norman chu tsui hark harcművészeti film magyar felirat filmismertető


A bejegyzés trackback címe:

https://yakuza-filmes-pagodaja.blog.hu/api/trackback/id/tr71254752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása